Inställningar

Vår webbplats använder sig av cookies. Genom att fortsätta använda vår webbplats godkänner du att vi använder cookies. Om du inte godkänner vårt användande av cookies bör du ändra din webbläsares inställningar för cookies eller undvika att använda Fastighetsnabbens webbplats. Notera att om du avaktiverar cookies kan det påverka upplevelsen av Fastighetsnabbens webbplats. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Fastighetssnabben vågar tänka stort

Nils Styf har arbetat tjugo år med fastigheter och finans, tolv år i Sverige och fem år på sitt nuvarande uppdrag som vd för Hemsö.

– Man kan säga att vi har tre olika leverantörer när det gäller fastighetsförvaltning. Fastighetssnabben är en av dem. Jag kan nog säga att det är den vi just nu är mest nöjd med, säger han.

Han lyssnar mycket på sina regionchefer.

– Det jag har förstått av dem och även sett själv är att det är som ett välskött familjeföretag. Engagemanget är stort. Jag gillar att de vågar tänka stort trots att de är mindre än en del andra, säger han.

– Vi är säkert viktiga kunder för dem och det märker vi. De är snabba, lyhörda, lyssnar. En del större aktörer kanske inte gör så på samma sätt.

Han säger att han inte söker ett klassiskt förhållande kund-­leverantör.

– Alltför många leverantörer har sin produkt som de vill sälja till oss. Punkt. Kan man istället utvecklas tillsammans blir det bättre. Så kan jag känna att det är med Fastighetssnabben. För oss är det viktigt att leverantören förstår vår affärsmodell och vilka utmaningar vi har. Det är ju bra även för leverantören som kanske kan sälja in fler tjänster till oss. Givetvis ska det vara ömsesidig utveckling. Då lyfter det båda parter.

Nils Styf

Alltför många leverantörer har sin produkt som de vill sälja till oss. Punkt. Kan man istället utvecklas tillsammans blir det bättre. Så kan jag känna att
det är med Fastighetssnabben – Nils Styf, vd Hemsö

Ökande konkurrens

Han menar att Hemsö har en enkel och tydlig affärsmodell.

– Det går väldigt bra för oss. Vi växer kraftigt med bland annat mycket nyproduktion av skolor och äldreboenden. Även utomlands, i bland annat Finland och Tyskland, växer vi.

Men Hemsö ser ökande konkurrens.

– Vi har länge varit nischade på skolor, äldreboenden och sjukhus. Nu finns många fler konkurrenter inom det området, vilket gör att vi hela tiden måste lyfta oss. Nu tas nästa steg.
Kunder och investerare kräver att vi jobbar med hållbarhet. Därför står det högt på vår agenda.

Där kommer underleveran­törer som Fastighetssnabben in.

– Bygga specialistkompetens som vi som kund kan ta del av! Hur kan man använda nya tek­niken när det gäller till exempel energianvändning, hur kan vi styra och läsa av fastigheten för att ta hand om den bättre. Fortfarande görs mycket manuellt, och det behövs också, men en kombination av det manuella och den nya tekniken är det jag söker.

Hållbarhet viktigt

Nils Styf har en internationell karriär bakom sig. Han är, trots sitt svenska namn, halvmexikan och bodde utomlands under uppväxten. Yrkesmässigt arbetade han i många år i London på bland annat Deutsche Bank och Merrill Lynch.

Därför har han lätt för att blicka bortom Sverige.

– Hållbarhet är stort i alla länder, precis som i Sverige. Men det finns en skillnad. Internationellt har det drivits mycket från investerarsidan, inte lika mycket från kundsidan. Främst är det kapitalmarknaden som kräver att man ska jobba med hållbarhet, säger han.

Trenden finns givetvis i Sverige också – men inte lika stark.

– I Sverige har vi, generellt, nått långt när det gäller hållbarhet. Men det finns saker vi kan göra mycket bättre. Vi är lite dåliga på framtidsspaning och referensprojekt och utgår mycket från Sverige bara. Men vad gör de för bra saker i Finland? I USA? Europa? Vi i branschen bör, kort sagt, titta mer utåt.

Gärna tillsammans

Stäng
Fel användarnamn eller lösenord
Stäng

Logga in

För att kunna lämna intresseanmälningar måste du logga in:

Har du inte registrerat dig ännu?

Skapa konto